De uitdaging van de diepvries- en koelnijverheid.
De diepvries-en koelnijverheid staat voor een aantal grote uitdagingen. Als onderdeel van de waardeketen voor de voedings- en farmaceutische industrie zullen alle ondernemingen op korte termijn meer en meer moeten rapporteren over hun CO2 uitstoot en welke positieve en negatieve impact deze heeft op de Europese klimaatdoelstellingen. De klant en de consument verwachten transparantie.
Tegelijkertijd is er een inherente ambitie van de bedrijven zelf om te verduurzamen en de CO2 uitstoot te reduceren waar mogelijk.
“Als coldstore operator ben ik enthousiast over dit initiatief van onze federatie. ESG is niet alleen een rapport, het is ook een keuze voor goed bestuur, milieubewustzijn en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bij Jodifrost slaan we niet alleen voedingsproducten op, we zetten ons samen met onze medewerkers, klanten en leveranciers alle dagen in voor een toekomst waar verantwoord ondernemen de norm is, niet de uitzondering.” zegt Joris Olbrechts van Jodifrost.
Van ‘geen zicht op duurzaamheid’ tot een sectorale aanpak.
Koel opslagbedrijven gebruiken enorm veel elektrische energie om te koelen en in te vriezen. Eén van de centrale vragen is dus: hoe kunnen we ons energieverbruik zo klein en zo hernieuwbaar mogelijk maken?
Daarnaast stijgt de vraag van consumenten naar diepvriesproducten enorm. De wereldwijde markt voor diepvriesproducten zal naar verwachting 363,7 miljard USD waard zijn tegen 2028, met een jaarlijks samengesteld groeipercentage van 5,1% tijdens de prognoseperiode.
Maar onder invloed van CSRD en CSDDD zien we het aantal vragen over ‘CO2-uitstoot’, ‘hernieuwbare energie’, ‘diversiteit’, ‘inclusie’, ‘vervuiling’, ’rapportering’ toenemen.
Daarom stelde onze sector-federatie BE-Cold zich de vraag: gaan we allemaal apart, elk bedrijf voor zichzelf, elke vraag proberen beantwoorden, op een andere manier?
Dat leek ons geen logische keuze. Op die manier zorgen we er immers voor dat er 1) verschillende manieren van denken ontstaan 2) geen uniformiteit in de markt is 3) de kostprijs zeer hoog is 4) de kwaliteit niet gegarandeerd kan worden 5) het doel van effectieve verduurzaming helemaal niet bereikt wordt.
Een sectorale benadering
Om al deze vragen samen te beantwoorden, ging BE-Cold een samenwerking aan met The Ecological Entrepreneur. Tien leden, die representatief zijn voor de kernactiviteiten van de sector, zullen in de periode 2023-2024 de volgende vragen bestuderen:
- Hoe kunnen we een standaard ontwikkelen waar alle diepvries- en koelnijverheid bedrijven zich op kunnen baseren voor duurzaamheidsrapportering?
- Hoe ontwikkelen we een tastbare, hands-on, wetenschappelijk onderbouwde aanpak voor de verduurzaming van bedrijven en een reductie van de CO2-uitstoot?
Hoe zorgen we ervoor dat voor bedrijven de rapporteringskost zo laag mogelijk blijft, terwijl zij aan de slag kunnen gaan met de concrete acties ter verduurzaming?
Duurzaamheid: complex, of toch niet?
‘Duurzaamheid is complex én niet’. Duurzaamheid wordt altijd voorgesteld als een onmogelijke opdracht, dewelke helemaal niet gemakkelijk op te lossen valt. De verduurzaming van onze economie is inderdaad een enorme uitdaging. Anderzijds zijn een groot deel van de oplossingen bekend.
“Voor een ‘leek’ is duurzaamheid een blackbox. Je weet wel dat we CO2 moeten reduceren, maar wat het net is, en hoe? Geen idee. Daarom is het belangrijk dat we samenwerken met experten, die evenwel ook de dagdagelijkse realiteit van onze sector begrijpen. De vraag is altijd: hoe kunnen we verandering draagbaar én tastbaar maken?” zegt Joris Olbrechts, van Jodifrost.
De eindmeet?
Tegen eind juni 2024 zullen we als sector een standaard ontwikkeld hebben, in lijn met de wettelijke Europese verplichtingen, én met een sector-strategie tot verduurzaming. De standaard die ontwikkeld wordt, is een inventaris van de materiële aspecten van de diepvries- en koelnijverheid sector en vormt de basis voor verplichte regulering zoals CSRD. Aan de hand van kennis-opbouw bij de bedrijven én een interne analyse van de scope 1, 2 en 3 emissies, wordt een strategie gebouwd.
Eén van de hoofdelementen is bijvoorbeeld de energieconsumptie. De vraag is algemeen: Hoeveel energie consumeert onze sector, van welke bronnen, én hoe kunnen we dit reduceren?
Een update in juni 2024 volgt allicht. Als er bedrijven zijn binnen de sector, die nog niet op de hoogte van dit initiatief zijn, maar graag aansluiten, kan dit nog altijd. Zij kunnen contact op te nemen met de sector-federatie ‘BE-Cold’.