Aanbieders van koel- en vriesopslag stappen steeds meer over van traditionele dienstverleners op het gebied van opslag en distributie naar strategische partners met hun klanten om oplossingen te bieden op basis van hun behoeften.
Het model van “one size fits all” magazijn is voorbij gestreefd. Meer gespecialiseerde en op maat gemaakte magazijnen voor bepaalde producten of producenten zullen de nieuwe trends worden.
Deze veranderende omgeving en het veranderende gedrag van klanten worden echter vaak niet gerealiseerd door de traditionele dienstverleners, waardoor ze op de lange termijn hun bedrijf verliezen.
Op basis van interviews en marktonderzoek verschafte deze studie het strategisch bedrijfsmodel voor de Belgische aanbieders van koel- en vrieshuizen in de voedingsindustrie om nieuwe klanten aan te trekken en de bestaande klanten beter te behouden/serveren.
De studie identificeerde dus het “ideale type” van Belgische aanbieders van koelopslagdiensten om te overleven in een sector die gekenmerkt wordt door hevige prijsconcurrentie.
De belangrijkste succesfactoren werden geïdentificeerd op basis van hun klantenverwachtingen en de trends in de markt.
Door het ideale type te benchmarken, toonde deze studie hoe de Belgische aanbieders van koel- en vriesopslag zich vanuit de huidige situatie kunnen ontwikkelen tot dat ideale type.